Snart drager danske soldater afsted på ny udflugt,
igen
med
krigsskib
til Golfen - ser det ud til. Den ny regering kører videre på automatikken, blottet for
nytænkning
og vision. Målet er Iran, og trods alt er krigsherren denne gang ikke USA, men Storbritannien. Felttoget bakkes desværre op af
stort set
alle partier, så det er på høje tid at disse får lidt krigsmodstand.
At gå i krig er nu så dagligdags, at vedtagelsen sandsynligvis ikke engang vil blive behandlet i Folketinget. Danmarks militært ensrettede "aktive udenrigspolitik" er ikke til diskussion. Beslutningerne kan blot
handles af
partierne imellem og bag lukkede døre. Langt fra tidligere tiders så besværlige offentlige debat.
I februar blev det nemlig
vedtaget,
at sådanne småting som at udsende krigsskibe til mulig kamp fremover diskret kan ordnes i Udenrigspolitisk Nævn. Tilfældigvis vedtaget samme dag, hvor Krigsudredningen blev fremlagt - der
beklagede
netop denne praksis med at gemme krigsdiskussioner bort. Panikken er da heller ikke større, end at den forventede flådestøtte dovent er henlagt til nævnets næste ordinære møde den 23. august.
De aktuelle skærmydsler...
Trump brød sin forgænger og omegns vellykkede
forhandlingsløsninger
med Iran, og undrer sig så over at uenighederne blusser op igen. Aftalen havde mange andre parter, og EU har kæmpet
bravt
men
forgæves
for at holde sammen på stumperne. Hvilket blev umuliggjort af, at USAs nye og ensidige sanktioner blev
påtvunget
Irans handelspartnere - inklusive EU-landene. Trump fik
nu lokket
Storbritannien til at optrappe krisen, og denne rævekage blev grundigt forberedt.
USA
pressede
i marts Panama til at tilbagekalde sit flag fra en række iranske tankskibe. Mange handelsskibe sejler under flag fra lande med løsagtig lovgivning, der fx tillader dårlige arbejdsforhold på skibene. Bekvemmelighedsflag kan også være nyttige, når besværlige varer skal
listes
ind til lande, der er ramt af sanktioner. Udflagede skibe burde jo så også henvises til at søge hjælp hos deres valgte flagnation.
Et iransk skib, der nu var nød til at sejle under hjemlandets eget flag, blev den 5. juli tilbageholdt ud for den engelske koloni Gibraltar. Gibraltar havde få dage inden
ændret
sin egen lovgivning, så dette blev muligt. Begrundelsen var brud på EUs embargo, der ikke hidtil er blevet håndhævet så bastant mod tredjelande. Om dette faktisk
harmonerer
med EUs regler samt internationale søfartslove, er fortsat
ret mudret.
Dette sørøveri brokkede Iran sig over, og truede med at gøre gengæld.
Under britisk flag blev en svensk olietanker to uger efter
beslaglagt
af Iran, officielt fordi tankeren have sejlet en
fiskerbåd ned,
og var flygtet fra ulykkesstedet. Om dette scenario så er
korrekt beskrevet,
er fortsat uafklaret. Men Iran havde klart ligget på lur og blot afventet, at et passende britisk skib kom tæt nok på til at kunne snuppes. Dette blev oven i købet højlydt
meldt ud
fra Iran inden aktionen.
Oven i dette har USA og Iran
nedskudt
hinandens droner i
milliardklassen,
og nogle
andre
tankskibe blev få uger tidligere ramt af
sabotage
i iransk farvand. For at påvise Irans skyld i dette fremlagde USA
billeder
af en iransk kystpatrulje, der fjernede påmonteret sprængstof fra et fremmed tankskib. Iran, Storbritannien og USA har løbende henvendt sig til
FNs Sikkerhedsråd
for at fremlægge hver deres version af begivenhederne.
EU-lande vil rykke ud uden USA
Danmark har svaret positivt på at deltage i en
engelsk armada,
, så dette er undtagelsesvist ikke direkte i halen på USA - og så alligevel. For baggrunden er som bekendt USAs klodsede og overflødige konflikt med Iran. Landets totalitære styreform og oprustning, der indbefatter forsøg på at
berige uran,
gav god grund til at gribe ind. Men dette har FN løbende gjort, samt USAs tidligere præsident i samarbejde med EU og en række andre lande.
Aktuelt har USA og Storbritannien skabt sig et par mindre søfartsproblemer med Iran, og omvendt. Den slags småting burde normalt kunne sendes videre til forhandling ved en passende
domstol,
og ville så ikke rage resten af verden i større grad.
Når dette ikke sker her, kan det skyldes USAs "dårlige" erfaring med juridiske løsninger - der er jo risiko for, at den angrebne nation får ret. Den uvildige domstol i Haag dømte i 80erne flere af USAs militære eventyr ulovlige, som dets angreb på Irans
olieplatforme
og aktioner mod
Nicaragua.
De nye skærmydsler er tydelige eksempler på sådant
kanonbådsdiplomati, hvor en stormagt militært søger at presse en mindre stat på plads. For at gøre dette endnu mere indlysende, inviterede USA så europæiske lande til at deltage med krigsskibe. Kun de store lande var direkte indbudt, og dette blev usædvanligt nok ikke en succes. Især Tyskland var
afvisende
og advarede om, at USAs militære pres på Iran var en fejltagelse.
Til gengæld overvejer Tyskland i stedet at deltage i en foreslået fælles-europæisk og britisk-ledet
flådemission.
Denne armada skal militært
beskytte den internationale skibstrafik gennem det uroplagede Hormuzstræde - sætningen mangler omhyggeligt ordet Iran.
Det er bizart, at netop Storbritannien nu kalder på europæisk sammenhold. Landet er ihærdigt på vej ud af EU, og forsøger alligevel at ophidse til et slags
NATO-musketerløfte
om at EU-landene må stå sammen mod dette selvpåførte "angreb".
Danmark
er fortsat en stor
søfartsnation,
og har sammen med
Italien og Frankrig
tilsluttet sig ideen, mens
Norge
og
Sverige
fortsat overvejer. Trods alt er dette et mindre skræmmende bud, end USAs langt mere
aggressive
forslag - men begge er meningsløs krigsoptrapning. Intet er vedtaget endnu, men Storbritannien har allerede
to krigsskibe
på patrulje dernede. Landets flåde er dog langt fra fortids storhed, så reelt har de
ikke meget
at sende afsted.
Jamen - vi må jo gøre noget!
Igen vil vore politikere erklære, at militæret kun sættes ind som
sidste mulighed.
Trods ordvalget, er der som hovedregel slet ikke andre muligheder fremme på bordet. Kun variationer af de fladtrådte militære løsninger. Og det på trods af, at der som bekendt
ikke rigtig
er nogen succeshistorier at prale med.
Danmark har ikke tradition for at undersøge effekten af sine krige - tværtimod. Og når det i beskeden grad sker, lægges fokus på hvad Danmark selv
fik ud af
indsatsen. Meget lidt på om Danmark faktisk
gjorde en forskel ude i verden, og var med til at rette op på problemerne i de ramte lande.
Den slags "resultater" bruges kun som tynd glasur og pæne fotos. Som regel blot lidt
misvisende
pral om Danmarks flotte milliard-støtte til skoler mm - uden at nævne, at heller ikke dette er lykkedes som
planlagt.
Allermest blot selvbekræftende skulderklap, om at USA da var glad for Danmarks indsats - som den indskrænkede Krigsudredning da også
konkluderede.
Nogle af de manglende alternativer...
-
Aflys flådeblokaderne
- projekterne er meningsløse, så Danmark bør holde sine krigsskibe hjemme. Det påståede formål om at sikre Hormuzstrædet kan ikke opnås med krigsskibe, der i stedet bliver ufrivillige marionetter for USAs militære pres mod Iran. Den militære
optrapning
gør krig langt mere sandsynlig, og et enkelt uheld kan sætte hele Mellemøsten i kog. Og den slags sker - de danske krigsskibe sejler fortsat rundt med de
Harpoon-missiler,
der ved en fejl beskadigede 130 sommerhuse på Sjællands Odde.
-
Atomaftalen med Iran (JCPOA)
- Danmark bør aktivt bakke op om at få den genstartet. USA behandler aftalen, som var de eneste part, men Iran
lavede aftalen
med de fem faste medlemmer af FNs Sikkerhedsråd (Frankrig, Kina, Rusland, Storbritannien og USA) samt Tyskland og resten af EU. Alle undtagen USA er
fortsat interesserede
i at fastholde aftalen, og arbejder på at finde
et smuthul
uden om USAs blokader - endnu et eksempel på, at det nu er
nye tider
under Trump.
-
Atomvåbenfrit Mellemøsten
(NWFZ og WMDFZ)
- Danmark bør aktivt
bakke op
bag dette. Der er to parallelle spor, hhv under ikkespredningstraktaten NPT og Det Internationale Atomenergiagentur
IAEA.
Begge spor beskyldes for at være fjendtlige mod
Israel,
der sammen med USA konsekvent stemmer
imod
som de eneste. Etablering af en sådan zone kræver indlysende nok både
sikkerhedsgarantier
og en stærk fredsproces. Projektet har været sat i stå siden 2012, men en konference under FN er
nu planlagt
til november 2019.
-
Nordens rolle som forsoner
- Danmark bør gribe tilbage til de nordiske landes tidligere rolle som fredsskaber. Dette er fortsat centralt i
norsk udenrigspolitik,
som tilbyder inkluderende fredsprocesser, hvor stridende parter mødes på neutral grund om konfliktløsning og forsoning.
Norge har fx bidraget i
Colombia, og står også bag andre nordiske tiltag. Her i blandt at Sverige har givet plads til forhandlinger om
Venezuela
og at Finland hjælper i
Sri Lanka.
Danmark bør skifte sit primært militære fokus, og komme med blandt fredsskaberne - også om Iran.
-
Åbenhed om krigsbeslutninger
- i Danmark må debatten om at sende militæret afsted være åben og
offentlig,
ikke mindst på det
politiske
niveau. Beslutningerne og diskussionerne skal tilbage i Folketingssalen, oppositionen må have fuld adgang til processen og dokumentationen lægges offentligt frem i tide. Desuden må det være et krav, at den slags beslutninger kun kan tages med et kvalificeret flertal på
totredjedel
af Folketingets medlemmer - samt at effekten løbende evalueres om de konkret mål.
Vis din modstand!
Deltag i demonstrationer, arrangér dem selv. Skriv læserbreve, men helst også et personligt brev til dine
lokale folketingsmedlemmer.
Vær med til at stoppe krigsforberedelserne!
På kant med havretten
International havret kræver, at andre lande frit kan passere fx Kronborg på trods af hvor smalle de
danske stræder
er, og tilsvarende med
Hormuzstrædet.
Iran har udsendt en
erklæring,
om landets fortsatte gode vilje til at garantere fri passage. Dette skete for nyligt efter et møde mellem Iran udenrigsminister og
Frankrigs
præsident.
USA fører en aggressiv linje om retten til gennemsejling rundt om på kloden, kaldet "Freedom Of Navigation". I egen selvforståelse sker dette til gavn for verdenssamfundet, men argumentationen går ofte lige
til kanten
af gældende havret. FN har samlet søfartsrettighederne i De Forenede Nationers
Havretskonvention
(UNCLOS), som USA formelt mener
at overholde,
men trods al retorikken
ikke selv
har villet
ratificere.
En fælles pagt for Golfen?
Rusland har i juli
fremlagt
en plan i FNs Sikkerhedsråd om en samlet sikkerhedsaftale for hele Golfen, som Iran og Kina støtter. Regionens sikkerhed skal være et
regionalt anliggende,
og garanteres af alle stater i området. Sideløbende har Iran just underskrevet en aftale om
øget maritim sikkerhed
med de Forenede Arabiske Emirater.
USA stod sidste år bag en lignende
plan,
men hvor formålet direkte var at holde Iran uden for indflydelse.
Middle East Strategic Alliance
skulle
serve as a bulwark against Iranian aggression, terrorism, extremism, and will bring stability to the Middle East. Der er ikke sket meget siden, men USAs præsident Trump
presser
nu igen på, for at aktivere dette nedværk mod Iran.
Fodnote- og kildeliste
Send gerne link til mine tekster videre. Kopiering til videre udbredelse bør du først
bede om tilladelse til. Tekster bliver nemlig fortsat opdateret og omskrevet, efterhånden som jeg bliver klogere. Ikke mindst fordi jeg tit ændrer mening - og gerne vil have at folk ser min nyeste version af den endegyldige tekst :). Støt gerne via MobilePay:
©pdateret
2019
- WebHamster@FRED.dk:
Tom Vilmer Paamand