Hospitaler eller kampfly
3. august 1998
I dagens Danmark kan man knapt nok åbne en avis uden at læse om mangel på penge, som
gør det vanskeligt for danske hospitaler at fungere godt. Der er begrænsede midler
i puljen, der må skæres ned og prioriteres. Et aktuelt eksempel er Kommunehospitalet;
et velfungerende hospital med speciale i geriatri (behandling og genoptræning af ældre).
Det står for lukning, til trods for, at der er et stort behov for netop denne form for
behandling i vort samfund. Det har krævet mange ressourcer gennem mange år at bygge
det faglige niveau op og sikre kvaliteten. Når ekspertisen spredes, går det fagligt
udviklende miljø i stykker, og såvel kvalitet som faglig ekspertise nedbrydes og går
efterhånden tabt.
Tuborghjemmet er et andet eksempel på disse umiddelbart uforståelige besparelser.
Det trues med lukning på trods af, at man ikke har et rimeligt alternativ til de
nuværende beboere.
Sundhedssystemet lider under sparebestræbelser, og det går specielt ud over de
svagest stillede - de ældre, de kronisk syge og de psykisk syge. Disse områder
har i en årrække været ned-prioriterede og genstand for gentagne besparelser. Med
begrænsede midler prioriterer man de yngre og de, som har en sygdom med gode
behandlingsmuligheder, højest. Man er begyndt at tale om "selvfor-skyldte" sygdomme
og så småt begyndt at diskutere, hvor mange ressourcer man har råd til at bruge på
disse ulykkelige skæbner (eksempelvis alkoholikere) - en trist og farlig tendens,
som leder tankerne tilbage til udviklingen i Tyskland for snart 70 år siden.
Det ideelle er uden tvivl en helhedspleje, hvor der tages hånd om patienternes behov
både fysisk, psykisk og socialt. Når der er mangel på ressourcer bliver det de fysiske
behov - og først og fremmest den del, der er relateret til behandlingen - der tilgodeses.
Forebyggelse lider under sparekniven, til skade for den samlede økonomi i
sundhedssektoren på langt sigt. Sundhedspersonalet har en stor og nyttig
viden om forebyggelse, men der er simpelthen ikke tid til, at denne viden
udnyttes rigtigt i praksis. Patienter er et sårbart klientel bl.a. hvad angår
infektioner. Hvis grundlæggende ting som f.eks. mad og drikke, bevægelse og
hygiene nedprioriteres i en travl hverdag, øges risiko for infektioner. Det
er dyrt i det lange løb, når man vil spare på kort sigt.
Når kvaliteten i det offentlige system ikke lever op til borgerens behov og
forventninger, vil man søge alternativer. Dette skaber efterspørgsel på
privathospitaler. Det forudsætter en god privatøkonomi hos den enkelte patient,
og vil derfor ikke være et ensartet tilbud til alle, men kun til de få
velstillede.
Derefter er det forventeligt, at de dygtigste og mest ambitiøse medarbejdere
vil søge væk fra det offentlige hospitalssystem, hvilket yderligere ville
forringe kvaliteten der.
Når vi læser om de alvorlige problemer på hospitaler og i sundhedssektoren som
helhed, ved vi godt, at de er resultatet af mangelfuld økonomi, at systemerne
ikke kan fungere ordentligt. Men i den samme avis kan vi bladre få sider og
læse, at Flyvertaktisk kommando beder regeringen om 15 milliarder kroner for
at købe "Joint Strike Fighter", et militærfly, som først leveres til Danmark
af de amerikanske fabrikker i år 2015. Flyet eksisterer ikke - det er kun en
drøm - men Danmark skal betale i det mindste en halv milliard kroner som
"start kapital" til USA inden år 2000 for at få "indflydelse på udformningen"
af dette fremtidens drømme-kampfly.
Hvis vi sammenligner de to brugere af vore skattepenge: Hospitaler overfor militæret,
kan vi konstatere, at penge, som bruges på at ansætte flere sygeplejersker, læger
eller rengøringspersonale til hospitaler bidrager til at nedbringe omfanget af
arbejdsløsheden i Danmark. Det samme kan ikke siges om de penge, vi betaler til
kampmateriel. Forbedring af hospitals-systemet kan altså spare penge, som ellers
skulle bruges til arbejdsløshedsunderstøttelse. Modsat med penge, som bruges til
at købe militært udstyr fra udlandet: De bidrager til vore betalingsbalance-problemer,
og sikrer ikke beskæftigelse af danske arbejdere, selvom det måske kan hjælpe
aktieejerne af Lockeed og Boeing med at betale for deres Cadillac'er.
Når vi ser udenfor Danmark, på verden som helhed, kan vi konstatere, at forberedelser
til krig griber voldsomt ind i anvendelsen af skattepenge til konstruktive og
fredelige formål. Idag, på trods af afslutningen af den kolde krig, bruger verden
en billion (dvs. en million million) US dollar hvert år på våben. Den enorme strøm
at penge, som er næsten mere end vi kan forestille os, kunne i stedet være brugt
til påtrængende offentlige sundhedsopgaver.
WHO mangler penge til at gennemføre et program mod malaria i det omfang, det var
ønskeligt, men hele programmet kunne financieres for mindre, end verden bruger
på våbenkøb på en enkelt dag. Fem timers udgifter til våben verden over svarer
til de samlede omkostninger for en 20 års WHO-indsats, som førte til udryddelsen
af sygdommen kopper. For hver 100 000 mennesker i verden er der 556 soldater, men
kun 85 læger. Hver soldat koster i gennemsnit 20 000 US dollar hvert år, men den
gennemsnitlige udgift til uddannelse er kun 380 US dollar pr. skoleelev. Ved at
flytte de penge, som militæret forgbruger på tre uger, ville verden kunne skabe
forsyning med rent drikkevand til alle i hele verden, og dermed fjerne årsagen
til næsten halvdelen af alle menneskelige sygdomme.
En ny form for resistent tuberkulose har for nylig spredt sig over hele verden,
og spredes med stigende hast i det tidligere Sovjetunionen. For at kunne bekæmpe
denne nye form for tuberkulose, og for at forhindre, at den spreder sig til
Vesteuropa, har WHO brug for 450 millioner US dollar; det svarer til 4 timers
militærudgifter i verden. Ved at bruge disse penge til bekæmpelse af tuberkulose
i det tidligere Sovjet-unionen ville WHO efter vor mening bidrage langt mere til
global fred og stabilitet end det, vi opnår ved fortsat brug af pengene til våben.
Den kolde krig er forbi, men landene i den tidligere Sovjet-blok er langt fra
stabile. Medmindre økonomisk og politisk stabilitet kan opnås i regionen, kan
den politske magt falde i hænderne på samvittighedsløse nationalistiske ledere.
I dagens verden dør rundt regnet ti millioner børn hvert år af sydomme, som knytter
sig til fattigdom. Udover det enorme spild af unge liv gennem fejlernæring og
sygdomme, som kunne forhindres, er der et enormt spild af muligheder på grund
af utilstrækkelig undervisning. Omfanget af analfabeter i de 25 mindst udviklede
lande er 80 %, og det samlede antal analfabeter i verden anslås til at være 800
millioner. Samtidig bruges rundt regnet 14 millioner danske kroner på våben for
hver 60 sekunder i verden. Er det klogt eller etisk forsvarligt at øsle vore
sparsomme, offenlige midler ud i denne flod af spildte penge?
I bedste fald vil det militærudstyr, vi køber, aldrig blive brugt. I bedste fald vil
Joint Strike Fighter (når det endelig leveres i 2015 til en kilopris på omkring
250 000 kroner) blive forældet på få år og ophugget. I værste fald vil det enormt
kostbare kampfly, som vi pånødes at købe, bidrage til destruktion af civilisationen.
Alternativt vil investering i fremtids-orienteret infrastruktur, både herhjemme og i
udviklingslandene, fremme en stabil og fredelig verden. Danmark kan være et eksempel
for andre lande ved at reducere sit militærbudget, og ved at bruge de sparede penge
til at sikre et anstændigt hospitals-system og andre sociale ydelser til sine indbyggere.
De penge, som spares ved at reducere militærbudgetterne, kan også hjælpe til at opbygge
fred og stabilitet gennem bidrag til offentlig sundhed, stabilisering af indbyggertal
og økonomisk udvikling i de fattigste dele af verden.
|