2
Det kan normalt heller ikke oplyses, at efterretningstjenesten ikke
er i besiddelse af oplysninger om en person. I givet fald ville per-
soner, der ikke modtog et sådant svar, kunne slutte sig til, at
efterretningstjenesten er i besiddelse af oplysninger om dem med de
ovenfor nævnte skadevirkninger til følge.
På den anførte baggrund er det efterretningstjenestens praksis, at
man - med mindre der foreligger særlige omstændigheder - ikke oplyser
personer om, hvorvidt man er i besiddelse af oplysninger om dem.
Politiets Efterretningstjeneste har efter en konkret vurdering fundet
det nødvendigt ikke at oplyse, hvorvidt De er registreret, eller om
man i øvrigt er i besiddelse af oplysninger om Dem.
Politiets Efterretningstjeneste skal som grundlag for afgørelsen hen-
vise til egenaccesreglen i offentlighedslovens § 4, stk. 2 sammen-
holdt med undtagelsesbestemmelserne til reglerne om aktindsigt i
offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 1 og 3, der peger på væsentlige
hensyn til blandt andet statens sikkerhed samt forebyggelse, op-
klaring og forfølgning af lovovertrædelser.
Det skal endelig bemærkes, at offentlighedsloven efter lovens § 2
ikke finder anvendelse på sager indenfor strafferetsplejen samt, at
lov om offentlige myndigheders registre ikke finder anvendelse for
registre, der føres for Politiets Efterretningstjeneste, jf. lovens
§ 31.
Denne afgørelse kan påklages til Justitsministeriet, Slotsholmsgade
10, 1216 København K.
Birgitte Stampe
vicerigspolitichef
|