Den 332 år gamle våbenfabrik i Elling ved Frederikshavn, AMA, er solgt til spanske Expal, som er et selskab under
Maxam Group..
Den amerikanske
Maxam North America Inc.
blev opkøbt af spanske
Maxam S.A.,
og samtidig fik amerikanerne adgang til det europæiske ammunitions marked, som Expal er førende indenfor, herunder adgang til en forsknings- og udviklingsafdeling i Galdacano i Spanien, der udvikler og tester nye produkter og teknologier.
Expal handler med forsvarsministerier og hære, primært indenfor NATO, og har i 4 år leveret morterer og morterammunition til den danske hær. Firmaet destruerer og genanvender ammunition og dele til ammunition, men er især kendt for at producere klyngebomber.
I følge
Erhvervs og Byggestyrelsen
skylder Expal Danmark 122 millioner ud af de 5,2 millioner, som Danmark i juni 2008 har i udeståender til en lang række af modtagerne af vores krigsmateriel.
Salget af AMA
skete som følge af Forsvarets øgede fokus på de operative opgaver, oplyser forsvaret. Forsvarschef Jesper Helsø underskrev aftalen den 17. april efter Folketingets finansudvalgs godkendelse af aftalen.
Overdragelsen skete den 29. april. Forsvaret har i forbindelse med salget sikret sig, at der fortsat produceres ammunition til det danske militær på fabrikken i Frederikshavn, så de omkring160 medarbejdere på AMA vil ikke blive arbejdsløse foreløbig.
Arne Hansen, medlem af SF og Aldrig Mere Krigs formand Geert Grønnegaard fra har skrevet til Holger K. Nielsen og Pernille Frahm i Forsvarsudvalget, hvor de spørger til om salget af AMA var lovligt. Geert Grønnegaard oplyser at man siden 1937 har indskrevet i loven, at den udenlandske ejerandel højst måtte være 30% (for at beskyttes sig imod frygtede nazityske opkøb). Loven blev vistnok lempet under Hans Engell til en større %-del? Redaktionen er i skrivende stund ikke bekendt med svaret.
Greenpeace
har i maj 2008 aktioneret mod Expal og produktionen af klyngebomber i Madrid.
Våben og militært gods i rutefart til Europa fra Danmark og Sverige
Efter AMA i april blev solgt til Spanske Expal, var noget af det første der skete, at AMA fik transporteret 35 vognlæs med 14.000 stk. 155 mm granater til Expal-AMA i Spanien. Al det krudt skal bruges bl.a. til maskinpistoler. En anden side af denne sag er de transporter, der forgår med militærets materiel og ammunition på det danske vejnet. Bare, der ikke sker en ulykke en dag, eller at det utænkelige skulle ske, at et hold terrorister overtager sendingen.
Ad søvejen transporterer
Scandinavian Sealift AB
bl.a. sprængstoffet IMO1. Dette militære isenkram passerer gennem havnen i Varberg.
C-R Johanssons Åkeri
fra Varbergkører bl.a. "sprængstoffer i airbags i bilen fra Bordeaux til Vårgårda", oplyste en medarbejder Kjell-Åke Lindgårdsson, der også oplyste, at når trusselsbilledet kræver det, anvendes der helikoptere, så ingen har mulighed for at kapre våben og eksplosiver.
I Spanien og Italien udfører disse transporter uden militær eskorte. Vognene må ikke tages ombord på nogen passagerfærge, og må kun kø-re i tunneler på særlige tider om natten. Allerede i Helsingborg stødte man på problemer. Der går derfor en færge, som kun tager et dusin køretøjer med, midt på natten. Det er specielt svært at få transporteret eksplosiver til England. I tunnelen godkendes kun seks kilo og passagerfærgerne kan ikke anvendes. Der er nok ingen der er i tvivl om Danmarks og Sveriges deltagelse i den europæiske oprustning - men der trænger til at blive sat nogle navne på, og til at der bliver sat en stopper for dette vanvid.
Send gerne link til mine tekster videre. Kopiering til videre udbredelse bør du først
bede om tilladelse til.
Tekster bliver nemlig fortsat opdateret og omskrevet, efterhånden som jeg bliver klogere.
Ikke mindst fordi jeg tit ændrer mening - og gerne vil have at folk ser min nyeste version af den endegyldige tekst :).
Støt gerne via MobilePay:
©pdateret
2008
- WebHamster@FRED.dk:
Tom Vilmer Paamand